Testy na škole jsou nedílnou součástí života školy. Vycházejí z předpokladů zvládnutí minimálního množství znalostí v daném předmětu a měly by vytvořit jistý standard zhodnocení tříd v globálním pohledu. Aby to vše mělo smysl, je třeba nad testy strávit hodně času vlastním vymýšlením a následným zpracováním do vhodného programu. Nejhůře jsou na tom vyučující, kteří musí tvořit testy s obrázky a vzorečky. Vydrží jen ti, kteří to berou jako možnost sebevzdělání v aplikaci různých programů, případně ti, kterým vehementně pomáhají v této činnosti "zapálení"studenti.

Zde si vzpomínám na své krušné chvíle v r.1995, kdy jsem metodou pokus- omyl nabyl dovednosti psát v programu Write zadání, v Paintbrushi neumělé obrázky. Další cesta pak vedla přes Word (W3.1), AutoCAD 12 (DXF) a následná retuš a dodělávky ve Wordu. Až po přidělení výkonnějšího PC (1997) jsem si mohl konečně říci, že tvořím testy efektivně přes W95 a AC14. Základ filosofie tvorby testů jsem si však "odedřel" na domácím PC386, kdy jsem požadované pololetní a závěrečné testy začal vždy zpracovávat s půlročním předstihem. Vždy mě velice "potěšilo" (i nyní..)"vysvětlování "kolegů na různé neduhy takto vytvořených testů. Při této příležitosti si s úctou vzpomenu na Ing.Širokého (1 minuta ticha), který mi pomáhal v začátcích tvorby testů, ač sám se převážně věnoval technologii...

Vlastní test pro různé obory tedy obsahuje 10-12 otázek, které jsou postaveny do několika řešících rovin.

Konkrétní podoba pro strojírenské zaměření je vidět zde

Na vypracování testu je vyhrazena jedna vyučovací hodina a student přitom skicuje, kreslí tužkou pomocí pravítka a kružítka (je-li tak někde stanoveno) vybírá z různých voleb, hledá chyby a pod. Vše představuje asi tři formáty A4-jednostranné. Nepoužívá žádnou literaturu. Přitom si může udělat ihned představu o náročnosti jednotlivých otázek, protože jsou opatřeny bodovým ziskem, který lze získat při 100% úspěšnosti. Pak na základě hodnotící tabulky (stanovuje vedení školy) se z celkového počtu bodů určí klasifikace.

Mohu konstatovat, že je na škole řada studentů, jejichž testové výsledky jsou velmi hezké a je zřejmé, že je "malování všeho druhu" baví. Tito mají vrozené dispozice pro estetiku, prostorovou představivost a "obrázkovou paměť". Bohužel větší počet našich studentů těmito vlastnostmi neoplývá a vše nasvědčuje tomu, že si tento obor vybrali jako únikové řešení.

Pokud se chcete dopídit dalších informací z oblasti vzdělávání okolo technického kreslení na naší škole,vraťte se na úvodní stránku